عصر کرد

آخرين مطالب

وقتی شوخی‌های سربازان به فاجعه رسید | تصاویر این نمایش را ببینید گفتگو

وقتی شوخی‌های سربازان به فاجعه رسید | تصاویر این نمایش را ببینید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش همشهری آنلاین، این خلاصه کوتاهی است از داستان نمایش «قربانگاه» به نویسندگی عمادالدین رجبلو که با کارگردانی مشترک او و سمیرا سرچاهی به تازگی اجرای عمومی خود را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است.
نام این جوان تئاتری پیش‌تر با نمایش «دشمن خدا» مطرح شد؛ نمایشی که دهه 90 رجبلو ابتدا خود آن را نوشت و کارگردانی کرد و دو سال پیش هم با کارگردانی مجید عراقی و تهیه‌کنندگی علی غریب روی صحنه رفت.
حالا هم عراقی و غریب در اجرای نمایش تازه او «قربانگاه» به عنوان بازیگر حضور دارند.

عصر کرد

رجبلو در آغاز این گفتگو درباره انتخاب پادگان به عنوان محل وقوع اتفاقات دو نمایشنامه‌ «دشمن خدا» و «قربانگاه» توضیح داد: ابتدای دهه 90 تجربه‌ای برایم رخ داد که باعث شد کم‌کم بخشی از ایده‌هایم به طور ناخودآگاه به سمت فضای مدرسه یا پادگان برود؛ یعنی جایی که سایه یک ارگان دولتی در آن به چشم می‌آید.
او با ارایه توضیحاتی درباره شکل‌گیری نمایشنامه «قربانگاه» ادامه داد: سال 95 بعد از خدمت سربازی، این متن را در قالب فیلمنامه نوشتم. همزمان با این کار متن «متساوی‌الساقین» را هم به نگارش درآوردم که فضای این دو کار خیلی به هم نزدیک است. اما چون متن «قربانگاه» در قالب فیلمنامه بود، کنار گذاشته شد تا در قالب فیلم ساخته شود که البته موفق به ساخت فیلم آن نشدیم. با این حال مدتی بعد انتشارات «نمایش» درخواست انتشار نمایشنامه داشت و من نیز طرح آن را ارایه کردم که پذیرفته شد و بعد آن را به نمایشنامه تبدیل کردم که سال 99 منتشر شد و بعد از آن یک گروه جوان آن را در اهواز اجرا کردند.
رجبلو یادآوری کرد: متن این نمایش متعلق به 10 سال پیش است و جالب است که کار جدیدم هم در فضای مدرسه می‌گذرد. البته آثار دیگری در قالب فیلم کوتاه، سریال و فیلمنامه نوشته‌ام که اتفاقات آن در فضاهای دیگری رخ داده است.
او درباره تم پنهان‌کاری در برخی از آثارش همچون نمایش «قربانگاه» و «دشمن خدا» و تاثیرپذیری این دو نمایشنامه از آثار اصغر فرهادی توضیح داد: برخی از آثار رئالیستی در کشور ما بسیار تحت‌تاثیر آثار آقای فرهادی بوده است. اصولا بعد از نمایش فیلم‌های ایشان، نوعی درام‌نویسی در کشورمان شکل گرفت که نسل من ناخودآگاه تحت تاثیر آن قرار گرفت و به آن سمت کشیده شد. البته کار جدیدی که می‌نویسم، رنگ و بویی از کارهای قبلی‌ام ندارد. به هر حال همه ما در گذر زمان، ساختار مورد علاقه خود را پیدا می‌کنیم. دوره نگارش متن «قربانگاه»، فضای کارهای رئالیستی به آن سمت رفته بود. البته معتقدم خود آقای فرهادی هم احتمالا به صورت ناخودآگاه، تحت تاثیر آقای ساعدی بوده‌اند.

عصر کرد

رجبلو درباره دکور نمایشش که به نوعی دکور نمایش «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی علیرضا نادری را تداعی می‌کند، توضیح داد: آن نمایش را ندیده‌ام ولی چنین نظری را از دوستان دیگری هم شنیده‌ام. دکور نمایش «متساوی‌الاضلاع» هم همین بود که آن زمان اجازه پیدا نکردیم چنین صحنه‌ای بسازیم ولی این بار تلاش کردیم تا بر سر ایده دکور نمایش خود باقی بمانیم چون در این نمایش با محرمانه بودن فضای این سربازها رو به رو هستیم. آنها در فضایی محبوس هستند و ما به عنوان تماشاگر، وارد حریم خصوص‌شان می‌شویم.
او که در حال حاضر تمایل دارد بیشتر تمرکز خود را بر آثار تصویری بگذارد، در پاسخ به اینکه آیا این تغییر جهت به دلیل اقتصاد ضعیف تئاتر است یا دلایل دیگری دارد، گفت: از اوسط دهه 90 تکلیفم با خودم تاحدودی روشن شد. بعد از این نمایش هم نمایش دیگری دارم که کاری است بسیار سنگین اما تصمیم دارم بعد از آن مدتی تئاتر کار نکنم و بیشتر به سمت تصویر بروم و بر آن حوزه تمرکز داشته باشم.
رجبلو اضافه کرد: دلیل تمایلم به دوری از تئاتر به خاطر شرایط اقتصادی نیست. شاید این موضوع آخرین اولویت من باشد چون کسی که وارد حوزه تئاتر می‌شود، از اول نسبت به شرایط اقتصادی آن آگاه است. اما موضوع این است که وضعیت تئاتر تاحدودی آشفته شده و کیفیت کارها پایین آمده است. نمایش خود ما هم بنا به دلایلی با تمرین‌های اندکی به اجرا رسید که البته برای آماده‌سازی این نمایش پیش‌زمینه‌ای داشتیم اما در هر حال خیلی به سرعت کار کردیم و این خوب نیست.

عصر کرد

این کارگردان جوان با ابراز تاسف از حال و روز فعلی تئاتر افزود: حال تئاتر خوش نیست زیرا بسیاری از هنرمندانی که نسل ما تحت تاثیر کارهایشان بودیم، به دلایل گوناگون کار نمی‌کنند. در حالیکه اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 نمایش‌هایی روی صحنه می‌رفت که نسل ما تحت تاثیر تماشای آنها شوق کار کردن پیدا می‌کردیم. بنابراین بحث من مساله مالی نیست بلکه حس و حالی است که آن زمان بود و حالا دیگر در تئاتر وجود ندارد.
او اضافه کرد: اگر آن هنرمندانی که دهه‌های گذشته کار می‌کردند، دوباره به صحنه بازگردند، بسیاری از نمایش‌های که امروز روی صحنه هستند، از نظر کیفی، اصلا اجازه اجرا پیدا نمی‌کنند. متاسفانه در غیبت بخشی از هنرمندان توانمند تئاتر، به ناچار فضای خالی ناشی از نبودن آنان با افرادی پر شده که شایستگی اجرای نمایش بر صحنه‌هایی مانند سالن‌های تئاتر شهر را ندارند.
نمایش «قربانگاه» به کارگردانی مشترک عمادالدین رجبلو و سمیرا سرچاهی با بازی مرتضی ‌اسحاقی، صادق ‌برقعی، رضا ‌طهماسبی، منصور ‌عربی، مجید ‌عراقی، علی ‌غریب، پورنیک ‌کاوش، حامد ‌مهدی ‌نژاد، هر شب ساعت 20 و به مدت یک ساعت در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
کد خبر 937389 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/985669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسنسیو امشب امری را تا مرز سکته برد!

سفر علی نظری جویباری به هلند؛ بازدید از امکانات برای اردوی تابستانی یا انتخاب سرمربی جدید؟

اجتماع اناعلی العهد صحنه‌های بی‌نظیری از همبستگی با مردم غزه را رقم زد

ما فرش نیستیم | نمایش قالی‌های ترکمنی در موزه کلن آلمان با داستان بافنده‌ها برگزار شد

برنامه کارتال برای تقویت پرسپولیس مشخص شد

شب باشکوه ولی تلخ سرو گیراسی مقابل بارسلونا؛ مهاجم دورتموند بهترین گلزن لیگ قهرمانان شد

منچسترسیتی رقیب لیورپول در راه جذب ستاره بورنموث

خوش شانسی بارسا؛ مدافع دورتموند کامبک را خراب کرد

هافبک پرتغالی منچسترسیتی نیز راه دی بروینه را پیش خواهد گرفت؟

این سه بازیکن سپاهان مقابل پرسپولیس غایب هستند

اجتماع انا علی العهد صحنه‌های بی‌نظیری از همبستگی با مردم غزه را قم زد

نوسانات نرخ ارز و رانتجویان در فضای مذاکرات

داستان یکم: اثر کبری

کریم بنزما برای قهرمانی بازگشت

دوومیدانی نوجوانان آسیا؛ یک برنز برای ایران در روز نخست

بازگشت یک اسطوره؟ تماس شالکه با رائول برای هدایت این تیم در فصل آینده

فعال شدن دوباره شیخ فتنه در صحنه سیاسی نشانه چیست؟/ روزنامه اصلاح‌طلب: به ترامپ اعتماد کنید!

عکس | ملاقات نوید محمدزاده با اسطوره فوتبال ایران در آمریکا

برف کرمانشاهی‌ها را غافلگیر کرد

فرداشب هم‌زمان طرفدار اینتر و بایرن هستم!

بالاتر از صلاح، دروگبا و اتوئو؛ گیراسی تاریخ‌ساز می‌شود

هشدار برای بارسا؛ دورتموند استارت معجزه را زد!

تلاش نساجی برای بقا و نبرد بی‌دغدغه‌ها!

صعود نماینده امارات به فینال لیگ قهرمانان آسیا

دورتموند 3-1 بارسا؛ وداع باشکوه بی‌وی‌بی

چلسی در آستانه کاهش شدید در بودجه نقل و انتقالاتی خود

شناسایی رادار پنهان باکتری‌ها جهت شناسایی دشمنان

ترکیب احتمالی استقلال؛ آخرین فرصت برای برد!

دبل گیراسی؛ گل دوم دورتموند به بارسلونا

گل اول بارسلونا به دورتموند روی گل به خودی

گل سوم استون ویلا به پاری سن ژرمن توسط کنسا

هتریک گیراسی؛ گل سوم دورتموند به بارسلونا

گل مردود یولیان برانت به بارسلونا

بارسا اسیر دیوار زرد؛ دورتموند نصف راه را رفت!

تردد در گردنه «قرژدابان» بانه با زنجیر چرخ امکانپذیر است

آمادگی مجلس برای اصلاح قوانین مزاحم تولید/ عقبگرد ارز نشان داد نوسانات بازار، هیجانی و غیراقتصادی است

حوزه معیشت و اقتصاد خانواده‌های لرستانی در اولویت قرار گرفته است

آسمان آبی کرمانشاه در بحران غرب کشور

تبعیض‌ سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد/ 3 تذکر به دولتی‌ها

بخشی از کتاب/ ذهن بی انتها، جسم پردوام

شعرخوانی زیبا از مهران مدیری

دو میهمان ویژه در تمرین پرسپولیس

برنامه‌های کارتال برای پایان ناکامی برابر سپاهان

رایا: مطمئنم رئال را حذف می‌کنیم!

برد زنان بسکتبال ایران در اولین گام از مسابقات غرب آسیا با درخشش برهمن

دورسون: پرسپولیس دوم شدن را بلد نیست!

آرتتا: رئال کامبک‌هایش را مدیون کیفیت و شانس بوده

گل اول پاری‌سن‌ژرمن به استون ویلا توسط اشرف حکیمی

گل اول دورتموند به بارسلونا توسط سرهو گیراسی

گل دوم پاری سن ژرمن به استون ویلا توسط نونو مندز